B-WISE

Op deze pagina vind je een aantal van de meest gestelde vragen terug.

Lijkt het bedrag dat je nog kan besparen onwaarschijnlijk hoog? Dan heb je geluk! We begrijpen echter dat je dit moeilijk kan geloven, maar als je behoort tot één van de 500.000 ‘verlengingscontracten’ dan is de kans zeer groot dat je inderdaad nog zeer veel kan besparen. De financieel economische tijd publiceerde hierover op 19 mei 2017 nog een verhelderend artikel. ( zie artikel)

https://www.tijd.be/netto/energie/Gezinnen-betalen-tot-500-euro-te-veel-voor-aardgas/9896026

Dus doe gerust verder en laat ons je omschakelen, je bespaart via B-Wise altijd! Eens je omgeschakeld bent is het dan ook de boodschap om de prijzen te blijven volgen, word klant en we nemen deze taak graag van je over.

Reeds meer dan 5000 klanten maken gebruik van B-Wise, om er zeker van te zijn dat ze bij de goedkoopste energieleverancier zitten. Het is onze ambitie om binnen de 3 jaar 30 000 klanten te hebben.

U hoeft ons niets te betalen. Wij worden vergoed door de energieleveranciers per klant dat we aanbrengen.

Neen, uw nieuwe leverancier zal het nodige doen om uw huidige leverancier te contacteren en u om te schakelen.

Neen, dat is wettelijk verboden. Energieleveranciers mogen geen boetes meer opleggen als de klant voor een andere leverancier kiest. Veranderen van energieleverancier is de jongste jaren een stuk eenvoudiger geworden, en heeft dus niet langer financiële, juridische of technisch nadelige gevolgen voor de klant. Dat is wettelijk bepaald door de overheid. In Vlaanderen worden de vergunningen voor energieleveranciers uitgereikt door de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt).

Enkel bedrijven met een gasverbruik groter dan 100.000 kWh of een elektriciteitsverbruik groter dan 50.000 kWh zijn wettelijk verplicht om hun contractstermijn te respecteren. Wanneer het contract met de energieleverancier afloopt mag deze wel kiezen voor een andere leverancier.

Neen. U kan wettelijk niet verplicht worden om het leveringscontract van de vorige bewoner over te nemen. Het handigste is om zelf een nieuw contract af te sluiten en de meterstand door te geven op de verhuisdatum.

Indien u wel het contract van de vorige bewoner overneemt, dient u een energie-overnamedocument in te vullen.

Het opmeten van de meterstanden gebeurt ofwel door een medewerker van de netbeheerder (Eandis of Infrax), ofwel door uzelf. Indien u zelf de meterstand registreert, krijgt u een kaartje in de brievenbus met instructies om uw meterstand door te geven aan de netbeheerder (online, telefonisch of per post). In andere gevallen worden de meterstanden van uw gas-en elektriciteitsmeter opgenomen door een medewerker van uw netbeheerder. Op basis van die meterstand wordt een eindafrekening opgemaakt. Afhankelijk van uw type meter gebeurt dit 1 keer per jaar (jaarlijks gelezen meter), 1 maal per maand (maandelijks gelezen meter) of nooit (u hebt een continu gelezen meter).

Het exacte moment van de meteropname kan u niet zelf kiezen, en varieert per regio.

B-Wise is een adviesbureau die opgericht is door 2 jonge ondernemers en tevens jeugdvrienden, Tom Praet en Ralph Ortega.

Tom is al sinds 2011 actief in de energiesector. Hij heeft jaren als verkoper voor bepaalde energieleveranciers verkocht op exclusieve basis. In 2015 begon hij kriebels te krijgen voor het ondernemen. Hij heeft toen een zaak opgericht met als doel de mensen te helpen besparen op hun energiefactuur op een niet exclusieve manier.

Ralph Ortega is datzelfde jaar toegetreden tot het bedrijf als vertegenwoordiger om zo de sector te leren kennen. Voordien was hij al jaren actief als zelfstandige in de verzekeringsector.

Door de goede samenwerking en dezelfde filosofie, hebben ze in oktober 2017 B-Wise opgericht.

Neen, in geen enkel geval delen we je persoonlijke en/of verbruiksgegevens met derden. Je gegevens worden enkel door B-wise zelf gebruikt om erover te waken dat je nog steeds bij de goedkoopste energieleverancier(s) zit.

Nee. U blijft bij uw oude leverancier tot wanneer de wissel definitief geregeld is. Op die manier komt u nooit in de kou of het donker te zitten.

Niets. Veranderen is sinds enkele jaren gratis voor gezinnen, zelfstandigen en KMO’s met een maximaal elektriciteitsverbruik van 49.999 kWh en een maximaal aardgasverbruik van 99.999 kWh. Ter vergelijking: in 2016 verbruikte een gemiddeld gezin in Vlaanderen 3.468 kWh elektriciteit en 14.385 kWh gas.

Neen. Veranderen van energieleverancier heeft geen enkele invloed op uw meter. De elektriciteits- en aardgasmeter worden beheerd en onderhouden door uw intercommunale.

Neen. Het vorige contract moet stopgezet zijn alvorens je nieuwe energieleverancier je kan aansluiten.

Als u nog geen energieleverancier hebt, bijvoorbeeld omdat u nog bij uw ouders inwoonde of omdat het energieverbruik inbegrepen was in de huurprijs van uw vorige woning, moet u inderdaad een contract sluiten met een leverancier voor de levering van energie op uw nieuw adres. Het handigste is om uw nieuwe leverancier te melden dat u binnenkort gaat verhuizen. Op de effectieve verhuisdatum (of zo kort mogelijk erna) moet u uw leverancier de meterstand op uw nieuwe adres meedelen.

Enkelvoudige meter

Als u maar 1 elektriciteitsmeter hebt, wordt uw elektriciteitsverbruik zowel overdag als ‘s nachts geregistreerd met een enkelvoudige meter. Een tweevoudige meter met apart dag- en nachtverbruik is meestal goedkoper. Vooral als u ‘s nachts en tijdens het weekend veel elektriciteit verbruikt. Eigenaars van zonnepanelen daarentegen zijn doorgaans beter af met een enkelvoudige meter.

Dag- en nachtmeter

Als u 2 elektriciteitsmeters hebt, beschikt u over een dag- en nachtmeter. Het nachtverbruik is goedkoper omdat ‘s nachts minder elektriciteit verbruikt wordt. De dagmeter meet het elektriciteitsverbruik tussen 6u en 21 u (of tussen 7 en 22 u., afhankelijk van uw woonplaats en netbeheerder). ’s Nachts en tijdens het weekend wordt het verbruik gemeten door de nachtmeter. Het nachttarief is niet van toepassing voor feestdagen die tijdens de week vallen.

Uitsluitend nachtmeter

Het tarief voor een zogenaamde ‘uitsluitend nachtmeter’ is doorgaans goedkoper dan het enkelvoudige en het dag- en nachttarief. Deze meter telt het verbruik van een afzonderlijk elektriciteitscircuit waarop uitsluitend verwarmingstoepassingen mogen aangesloten zijn. Dit circuit is enkel actief tijdens de nachturen en zorgt voor het opladen van bijvoorbeeld accumulatieverwarming en warmwaterboilers. Het exacte tijdstip van aan- en uitschakelen van deze meter hangt af van uw gemeente en netbeheerder. Uw netbeheerder garandeert elke nacht minstens 8 à 9 uren om op te laden. Tijdens extreem koude dagen wordt soms nog een extra oplaadperiode voorzien in de namiddag.

Meter met terugdraaiende teller

Als u zonnepanelen heeft die meer stroom opwekken dan u verbruikt, draait uw meter terug. Uw overschot aan geproduceerde wordt dan geïnjecteerd op het elektriciteitsnet. Let op: een terugdraaiende teller is enkel toegelaten bij installaties met een maximaal vermogen van 10 kW. Tellers van particulieren zijn doorgaans terugdraaiende tellers.

Budgetmeter

Een budgetmeter werkt helemaal anders dan een gewone elektriciteits- of aardgasmeter. De budgetmeter moet je opladen door op voorhand te betalen, ongeveer vergelijkbaar met het gebruik van een prepaid-kaart. De budgetmeter wordt enkel geïnstalleerd bij consumenten die schulden hebben bij hun netbeheerder.

Slimme meter

De Vlaamse overheid besliste dat digitale of ‘slimme’ meters op termijn alle klassieke meters (Ferrarismeters) moeten vervangen.De eerste meters worden geplaatst in 2019. Bij een nieuwbouw of grondige renovatie worden dan enkel nog slimme meters geplaatst. De kosten (plaatsing en indienststelling) blijven hetzelfde. Net als vroeger blijft de netbeheerder verantwoordelijk voor het repareren en vervangen van kapotte meters. Wie niet bouwt of verbouwt maar toch zelf het initiatief neemt om zijn meter te vervangen, moet ook het toestel zelf betalen. Tenslotte betaalt de distributienetbeheerder de digitale meter voor wie nieuwe zonnepanelen installeert.

De meterstand van een digitale of ‘slimme meter’ voor particulieren wordt automatisch opgenomen en via het internet doorgegeven aan de netbeheerder (Eandis). Er hoeft dus meteropnemer meer langs te komen. De slimme meter biedt ook mogelijkheden om het elektriciteitsverbruik beter te monitoren, onder meer via een app op uw smartphone of tablet. De slimme meter kan tenslotte ook communiceren met de jongste generatie huishoudtoestellen uitgerust met wifi. Op die manier kan je meteen aflezen hoeveel bijvoorbeeld uw koelkast of wasmachine verbruikt, en op welk tijdstip je kan het meeste besparen.